Homolaki. Tasa-arvoinen avioliittolaki. Sukupuolineutraali
avioliittolaki. Oli termi mikä tahansa niin tuo tuntuu olevan tämän viikon
ainoa yhteiskunnallinen keskustelunaihe. Olen keskustapuolueen jäsen ja
vaikuttaa, että tuo kysymys repii ja raastaa puoluetta sisältäpäin. Puolueen
sisältä kun löytyy valtavaa hajontaa asian suhteen, mitään yhteistä linjaa on
mahdoton löytää. Käsitykseni mukaan samanlaista se on myös kokoomuksen osalta.
Perjantaina äänestyksessä keskusta ja kokoomus tulevat ratkaisemaan lain kohtalon.
Ärsyttävin piirre koko vellovassa keskustelussa on näennäis
suvaitsevaisuus. On selvää, että avioliittolain puolestapuhujat kokevat asian
todella tärkeäksi ja ovat kiitettävästi pitäneet siitä ääntä. Samalla kun he
julistautuvat suvaitsevaisuuden puolestapuhujiksi, niin tosiasiassa ovatkin
kaikkea muuta niitä kohtaan, jotka lakia vastustavat. Olen lukenut kommentteja
joissa avioliittolain puolustajat suorastaan hyökkäävät niiden kimppuun, jotka
sitä vastaan ovat. Syyttömiä eivät ole toki avioliittolain vastustajatkaan. Oma
ymmärrykseni tästä on kuitenkin se, että vastustajat ennemmin hiljenevät
välttääkseen ryöpytystä.
Yritän tässä sanoa sitä, että avioliittolain vastustaminen
ei automaattisesti tee sivistymätöntä ja suvaitsematonta ihmistä. Jossain
määrin avioliittolaista on tullut noiden asioiden mittari, jota sen ei
mielestäni tulisi olla.
Nyt kun olen saanut tuon sydämeltäni pois niin voisinpa
kertoa mitä mieltä itse olen asiasta. Kyseessä on hirmuisen vaikea asia, jossa
on monta puolta. Yhtäältä kunnioitan traditiota. Avioliitto on yksi katolisen
kirkon seitsemästä sakramentista ja se on miehen sekä naisen välinen.
Protestanttikristitty toki itse olen, mutta tuossa asiassa hyvin lähellä
katolilaista ajattelua. Avioliitto-instituution merkityksen rapistuminen on
huolettanut minua jo pidemmän aikaa. Suurin hiertävä tekijä minulle on ollut
nimenomaan ”avioliitto” terminä.
Toisaalta taas vastustaminen pelkkään traditioon vedoten on
vatipäistä. Mitään kehitystä ei koskaan tapahtuisi, jos traditioita ei
rikottaisi. Ensimmäinen tradition rikkoja, todellinen kapinallinen kun oli
Jeesus Nasaretilainen. Fariseukset vainosivat häntä tämän vuoksi.
Koska aidosti kannatan tasa-arvoa, suvaitsevaisuutta ja
yhdenvertaisuutta niin kansanedustajana äänestäisin perjantaina lain puolesta. ”Ei
se ole mitään keneltäkään pois” on moni asiasta lausunut ja samaa mieltä olen.
Laki kun ei velvoita kirkkoa vihkimään homopareja, vaan jättää tämän kirkon
itsensä päätettäväksi.
Vielä yhden ehdotuksen voisin tehdä asiaan liittyvään.
Itselläkin ”avioliitto” terminä on se, mikä tässä on eniten hiertänyt. Olisiko
järkeä, että ”avioliitto” termi poistettaisi lakitekstistä kokonaan? Kaikkiin
parisuhteisiin viitattaisiin termillä ”rekisteröity parisuhde”? Näin ollen
kirkkoon kuuluvat kristityt saisivat avioliittonsa, kirkkoon kuulumattomat
olisivat rekisteröidyssä parisuhteessa. Tällöin avioliitossa elävien parien
lukumäärä vähenisi ja siitä tulisi entistä enemmän uskovaisten juttu. Olisiko
tuo huono ajatus?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti