tiistai 15. lokakuuta 2013

Bussit kulkee



Kuopiolla ja Joensuulla on välimatkaa 136km. Ensiksi mainittu on Pohjois-Savon sydän ja jälkimmäinen Pohjois-Karjalan vastaava. Vaikka Kuopion väkiluku onkin isompi (105 000 vs. 74 000) pidän näitä varsin hyvinä verrokkikaupunkeina toisilleen monissa asioissa. Toki tästäkin asiasta voi varmasti saada debaatin aikaan, mutta siltikin juuri näiden vertaaminen keskenään tuntuu jotenkin luonnolliselta. Ovathan ne maantieteellisesti ja asenteellisestikin aika lähellä toisiaan sekä kumpaakin pidetään merkittävänä opiskelijakaupunkina. Näin ollen myöskin palveluita on syytä verrata ja yksi tärkeistä palveluista on paikallisliikenne. 

Muuttaessani Joensuuhun oletin, että täällä bussit kulkisivat sujuvasti ja opiskelijat saisivat lipun hinnasta alennusta. Väärässä olin. Joensuusta pääsee kyllä kätevästi kulkemaan muualle Suomeen, ongelmat ovatkin paikallisliikenteessä. Tärkein asia on tietenkin hinta. Kertalippu kantakaupungin alueella maksaa 3,30€, mikä on saman verran kuin verrokkikaupunki Kuopiossa. Mutta entäpä jos haluaisi opiskelijana kulkea bussilla päivittäin kouluun, niin millaisia eroja kaupunkien välillä on silloin? 

Joensuussa opiskelijan on mahdollista hankkia 40 matkan matkakortti, jonka hinnaksi tulee 61€. Mikäli kulkee bussilla suunnilleen jokaisena arkipäivänä koululle ja takaisin on tuo matkakortti kuukaudessa poltettu. Samaan aikaan on mahdollista hommata kaupunkikortti, jolla saa käyttää busseja rajattomasti kuukauden ajan. Sen hinta on 60€, olit opiskelija tai et. Sinällään tuo hinta on kohtuuden rajoissa, mutta silmiinpistävää on, että opiskelijalle ei ole tarjolla edes pientä huojennusta.
Kuopiossa tuon täysihintaisen kuukausikortin (kuopiolippu) hinta on 56€, enkä pidä tuota neljän euron eroa nyt hirmuisen merkittävänä. Mutta entäs opiskelijan osalta? Siellä opiskelija pystyy hankkimaan tuon saman kuukausikortin 45€ hinnalla, ja tuo 11€ huojennus (15€ Joensuuhun verrattuna) on aika iso juttu opinto- ja asumistuella kitkuttavan opiskelijan budjetissa. 

Muitakin eroja on. Silmiinpistävin on netistä löytyvät aikatauluhaut. Joensuussa käytössä oleva ”wilima matkainfo” on todella kömpelö, ja etenkin ulkopaikkakuntalaisen on sitä erittäin vaikea hahmottaa, koska sujuva käyttö vaatii kaupunkituntemusta. Kuopion paikallisliikenteen aikatauluhakua on sen sijaan huomattavasti mukavampi käyttää. Se on yleisilmeeltään selkeämpi ja nykyaikaisempi sekä tukena on kartta. Pysäkkikohtaiset aikataulut ja osoitteet löytyvät paljon vähemmän kiroilun jälkeen kuin Joensuun vastaavassa.  

 Joensuun paikallisliikenteen kilpailutus on alkanut syyskuussa ja uusi sopimuskausi alkaa 1.7.2014. Toivon mukaan tämä toisi parannusta palveluun. Ainakin haluaisin suhtautua asiaan positiivisemmin kuin paikallinen taksikuski jonka kanssa männäviikolla juttelin. Hän totesi, että ”samat ukot sitä tulee pyörittämään, oli firman nimi mikä hyvänsä.” Toivottavasti näin ei tosiasiassa tapahdu. Kuopion tasoisen opiskelija-alennuksen myöntäminen sekä nettisivujen modernisointi ovat ainakin sellaisia asioita, joista olisin itsekin valmis vääntämään kaupunginhallitusta ja bussiyhtiön pomoja myöten.
-          - Matti 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti